Cum si de ce vernisam o pictura

vernisare2

In acest articol iti voi explica cat mai simplu procedeul vernisarii, insa nu inainte de a-ti spune de ce este important sa iei in considerare vernisarea picturilor tale.

Vernisarea (simplu spus: lacuirea) este un procedeu cu un dublu rol:

  • In primul rand picturile in ulei se verniseaza pentru a pastra in conditii optime tablourile.

Datorita peliculei de vernis, picturile sunt protejate in fata factorilor externi care pot deteriora vopseaua de ulei aplicata pe panza. Daca picturile facute pe hartie pot fi protejate cu un strat de sticla atunci cand sunt inaramate, nu acelasi lucru se poate spune si despre picturile pe panza. Acestea sunt inramate fara sticla, si se protejeaza cu ajutorul unui strat de luciu (vernis). Te poti gandi la vernisare ca la o lacuire, un procedeu care adauga o pelicula transparenta intre pictura si mediul extern.

  • In al doilea rand insa, un tablou vernisat capata un luciu uniform, iar culorile devin mai vibrate.

In special culorile intunecate devin si mai intunecate, creandu-se astfel un contrast frumos. Luciul uniform este important deoarece, intr-o pictura in ulei, unele zone vor fi mai mate, altele mai lucioase, in functie de cantitatea de ulei folosita la dilutia culorilor in procesul pictarii.

inainte-si-dupa-vernisare

Urmatoarele lucruri sunt de asemenea important de retinut:

Exista vernisuri care pot fi indepartate pentru a efectua eventuale modificare la pictura, si vernisuri finale, care nu se mai indeparteaza.

Nu vernisa o pictura mai devreme de 6 luni de la finalizare. In aceasta perioada, intre panza, culori, si mediu exsita inca reactii chimice care modifica compozitia si consistenta vopselelor de ulei, chiar daca nu observi cu ochiul liber.

Cum se verniseaza o pictura

Din experienta, iti pot spune ca este mai bine sa aplici trei straturi de vernis in loc de unul singur. Astfel, procedeul meu consta in aplicarea a doua straturi de vernis combinat cu white spirit, si un al treilea strat din vernis pur in strat subtire. Astfel, prin stratificare, stratul protector este uniform, fara bule de aer si asperitati.

Materialele folosite:

  • Vernis lucios final Sennelier – Va forma o pelicula lucioasa, cu uscare rapida, si greu reversibila
  • Esenta de terebentina sau White Spirit (Diluat inodor) – Pentru dilutia vernisului.
  • Pensula Tintoretto 1433 de tip bidinea marimea 50 – Acesta pensula are perii foarte elastici, formand o margine bine delimitata, fara fire razlete. Este pensula ideala pentru aplicarea uniforma a vernisului. Marimea aceasta se potriveste atat unor picturilor de dimensiuni mari cat si celor mai mici.

Ai nevoie si de 2-3 recipiente cu deschiderea suficient de larga incat sa intre in ele pensula. Este bine ca acestea sa fie relativ inalte, dar, nu le umple decat pe sfert. Intr-unul avem Terebentina (White Spirit), in altul Vernis diluat cu Terebentina sau White Spirit (dilutie 10-20%), iar in cel de-al treilea Vernis nediluat. Eu prefer White Spirit deoarece este mai putin toxic si isi face treaba la fel de bine.

pasii-vernisarii

In locul vernisului lucios poti opta pentru un vernis mat sau satinat, in functie de preferinta ta.

materiale-vernisare

Inainte de a incepe vreau sa-ti mai spun cateva lucruri despre spatiul de lucru. Pictura trebuie sa stea pe o suprafata plana orizontala. Vernisul lucios final este unul pe baza de terebentina. Vaporii acestei substante sunt toxici si de aceea este indicat sa lucrezi intr-o incapere bine aerisita, sau chiar in aer liber.

Procedeul Vernisarii

Pasul 1: Intinde cu pensula un strat de white spirit, apoi sterge cu carpa. In acest fel vei indeparta mizeriile depuse pe tablou de la finalizarea acestuia si pana la vernisare. Nu doar mizeriile sunt indepartate, si ci pelicula de ulei care iese la suprafata in timp. Este posibil sa constati ca prin aceasta simpla “spalare” culorile devin mai vii. Iata de ce: pelicula de ulei pe care nu o sesizezi, dar care se indeparteaza, a ingalbenit in timp tabloul. Cu cat pictura pe care o vernisezi este mai veche, cu atat acest efect va fi mai vizibil.

Pasul 2: Inmoaie pensula in recipientul cu vernis diluat cu white spirit si incepe intinderea cu miscari verticale. Efectuaza cateva miscari de dute-vino pe verticala, apoi asteapta ca vernisul sa se usuce putin. Intre timp, inmoaie pensula in solutia de white spirit, sterge-o pe carpa, si sprijin-o in solutie pana la pasul urmator.

Pasul 3: Inmoaie din nou pensula in recipientul cu vernis diluat, apoi indinde un strat de vernis pe orizontal. Nu este important daca incepi cu miscarile verticale sau cu cele orizontale (pe latime sau pe lungime). Este esential insa sa alternezi directia pentru a obtine o pelicula uniforma. Peste 24 de ore acest prim strat de vernis va fi uscat. Iti poti da seama daca un vernis este uscata daca nu exista senzatia de lipicios atunci cand atingi pictura cu degetul.

Pasul 4: Repeta pasul 2 si pasul 3 pentru cel de-al doilea strat de vernis. Aceste prime doua straturi au ca rol uniformizarea suprafetei. Stralucirea nu este inca puternica deoarece, prin dilutie cu white spirit, vernisul isi pierde din luciu. Asteapta pana ziua urmatoare uscarea vernisului.

Pasul 5: Aplica un strat subtire de vernis nediluat, intinzand mai intai intr-un sens, apoi, schimband in sens perpendicular pe primul. Acest strat final este cel care confera luciu peste primele straturi. Daca ai uniformizat bine la primii pasi, acum luciul se va distribui uniform prin simpla intindere cu varful pensulei, fara a apasa.

Daca lucrezi intr-o incapere, atunci asigura-te ca ai o sursa de lumina (fereastra) in apropiere pentru a verifica daca prin intinderea vernisului ai elimitat toate zonele mate. Dupa uscarea vernisului, inclina pictura si verifica uniformitatea luciului in apropierea sursei de lumina.

vernisare-pictura-mica

Cu recipientul umplut pe sfert se pot vernisa cateva picturi. Si daca tot mai ramane vernis, nu-l arunca. Toarna vernisul intr-un recopient mai mic (cat mai putin aer intre lichid si capac). Sigileaza recipientul si depoziteaza-l intr-un loc uscat si racoros.

Pensula pe care o folosesti este bine sa fie destinata doar vernisarii. Nu este bine sa o folosesti si la altceva deoarece poti contamina vernisul cu o culoare nedorita. Dupa ce o inmoi bine in white spirit, sterge-o cu carpa si apoi spal-o cu apa si sapun pana cand simti ca firele se despart usor si nu exista urme de rasina.

Greseli in vernisare

Acum, am sa sacrific o pictura pentru a-ti arata si varianta “asa nu” a procesului de vernisare. In acest caz, am aplicat un singur strat de vernis, in strat gros, si l-am intins cu pensula. In primul rand, datorita asperitatilor lasate de vopsea pe panza (este vorba despre pictura impasto din acest articol), vernisul a facut bule de aer. Acest lucru nu este de dorit. In al doilea rand, pe masura ce intindeam vernisul, acesta a inceput sa se usuce. Uscarea venisului inseamna evaporarea terebentinei, iar urma evaporarii, ceea ce ramane este o rasina sintetica. Aceasta se strange in gramezi inestetice in functie de miscarea pensulei.

Vernisarea este un proces rapid (trebuie sa termini intinderea vernisului inainte ca acesta sa inceapa sa se usuce), dar nici nu trebuie sa te grabesti prea tare. Pentru rezultate optime, va trebui sa ai rabdare in executarea mai multor straturi. Asteapta uscarea fiecarui strat inainte de a continua. Grabirea vernisarii prin aplicarea unui singur strat poate strica aspectul unui tablou. Fiind vorba despre un vernis final ireversibil, ar fi chiar pacat. Nu-i asa?

greseli-in-vernisare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.