Tempera si guase

Vizualizare ca Grid List

Produse 1-20 din 29

Set Descending Direction
  1. Set guase Talens Art Creation 24 x 12 ml
    Set guase Talens Art Creation 24 x 12 ml
    Pret:
    Pret special 80,00 RON Pret standard 94,50 RON
Pagina
pe pagina

Despre tempera si guasa

Principala diferenta intre culorile tempera si guasa este compozitia lor; tempera este o vopsea cu uscare rapida, formata din pigmenti amestecati cu un liant solubil in apa, cum ar fi galbenusul de ou, in timp ce guasa este o vopsea opaca pe baza de apa formata din pigment, apa si un liant de asemeni pe baza de apa, cum ar fi guma arabica sau dextrina.

Guasa și tempera sunt doua medii de pictura care nu sunt la fel de cunoscute ca acuarela, culorile acrilice sau vopseaua in ulei, dar sunt la fel de interesante.

Ce este tempera?

Culorile tempera se evidentiaza prin compozitia care are la baza galbenus de ou. Tempera se poate referi și la tehnica picturii folosind vopsele tempera, precum si picturi realizate in acest mediu. Aceasta culoare de pictura semi-opaca, se usuca rapid si rezista foarte mult timp. A fost un mediu popular de pictura in trecut si exista înca exemple de lucrari din secolul I d.Hr. Tempera este cel mai frecvent asociata cu fresce si picturi de icoane din perioadele bizantine și renascentiste. De fapt, tempera cu ou a fost o metoda majora de pictură pana la descoperirea culorilor in ulei în anii 1500.

Ce este guasa?

Guasa este o vopsea pe baza de apa care contine din pigment, apa si un liant, cum ar fi guma arabică sau dextrina. Guasa se poate referi, de asemenea, la tehnica picturii folosind vopsele de guasa, precum și picturi realizate în acest mediu. Aceasta vopsea este oarecum similară cu acuarela, dar este opaca; mai ales, în comparație cu acuarela. In mod traditional, liantul folosit la obtinerea guasei este guma arabica, dar unele sortimente moderne folosesc dextrina ca agent de legare.

Ce avantaje au culorile tempera?

  • Se usuca rapid. Culorile tempera au un timp semnificativ mai redus de uscare decat culorile de ulei, iar acest aspect ajuta la finalizarea lucrarilor de arta.
  • Se aplica in straturi subtiri. Culorile tempera permit realizarea cu usurinta a detaliilor, cu linii fine si tuse artistice. In acest fel, culorile tempera sunt utilizate cu rezultate uimitoarein mai multe tehnici de pictura.
  • Au aspect mat. Spre deosebire de celelalte tipuri de culori destinate picturii, cele tempera nu se evidentiaza prin stralucire, ci mai degraba prin aspectul mat (satinat).
  • Culorile nu isi modifica tonalitatea dupa uscare. Un alt avantaj major pe care il au tuburile de culoare tempera este faptul ca nuantele raman neschimbate in timp. Este cunoscut faptul ca vopselele pe baza de ulei de in au tendinta de ingalbenire in timp iar culorile acrilice se inchid putin la culoare dupa uscare.
  • Dupa uscarea completa, culorile tempera pierd calitatea de a se dilua cu apa.

La ce se folosesc culorile tempera si guase?

De regula, culorile tempera se folosesc pentru a ilustra picturi religioase, cum ar fi icoanele pictate pe sticla, blaturi din lemn si nu numai. Sunt folosite deseori si pentru ornamentul frescelor bisericesti. Gratie proprietatilor care stau la baza acestor culori, pictura nu isi va schimba aspectul dupa uscare. In cazul culorilor de tip guasa, specialistii le folosesc in lucrarile de design, fiind usor de manevrat pe diferite suprafete, dar si usor de corectat. De asmenea, se utilizeaza si pentru a ilustra anumite detalii.

Care sunt diferentele intre tempera si guase?

  • Consistenta. In timp ce tempera sunt culori care au la baza galbenusul de ou, guasele folosesc un liant precum guma arabica sau dextrina.
  • Aspectul. Pentru guase, aspectul final al culorilor va fi mai mat decat in cazul culorilor tempera.
  • Calitatea si flexibilitatea pigmentilor. Dupa uscare, nu se mai poate interveni asupra lucrarilor efectuate in tempera deoarece acestea devin insolubile in apa. De cealalta parte, culorile de tip guase se pot reactiva, dupa uscare, cu doar cateva picaturi aplicate pe o pensula. In acest fel se pot indrepta anumite greseli sau se pot aplica noi tehnici si elemente in compozitie.

Ce suport de pictura sa alegi cand folosesti tempera sau guase

Suprafata de lucru joaca un rol esential in procesul artistic. Aceasta este baza pe care se vor asterne culorile si tocmai din acest motiv trebuie urmarite o serie de recomandari. Atfel:

  • Pentru culorile tempera se recomanda ca suprafata de lucru sa fie blatul de lemn si sticla. Mai mult, acestea nu se recomanda a fi folosite pe panza de pictura si nici pe hartii subtiri deoarece pelicula de culoare devine rigida si are tendinta de a se crapa pe suporturi flexibile. In contact cu hartia, culorile tempera se comporta precum acuarelele. Cu cat hartia dintr-un bloc de desen este mai groasa, cu atat aceasta nu se va valuri si isi va pastra aspectul rigid.
  • Pentru guase suportul cel mai des intalnit este hartia sau blatul din lemn. Se poate aplica si pe sticla. Ramane valabila recomandarea cu alegerea unui bloc de desen cu hartie groasa. Aceasta va sustine intreaga compozitie si nu va afecta negativ rezultatul final. Mai mult, pentru a prelungi durata de viata a lucrarilor in guase, dupa uscare acestea se pot pastra sub sticla.

Vezi pe colorit.ro gama completa de materiale de pictura si alege produsele de care ai nevoie, de la cele mai cunoscute branduri din domeniul artistic.

Intrebari si Raspunsuri
  1. Care este diferenta dintre culorile profesionale si cele pentru studenti?

    1. Culorile de calitate profesionala au o concentratie mai mare de pigment si mai putina umplutura si, in general, folosesc o varietate mai larga de pigmenti, rezultand o paleta cromatica mai mare. De obicei aceste vopsele sunt realizate folosind un singur pigment motiv pentru care se amesteca mai curat si au o putere mai mare de colorare decat vopselele de calitate inferioara.

      Vopselele pentru elevi au caracteristici de lucru similare cu vopselele profesionale, dar cu concentratii mai mici de pigment si o gama mai mica de culori. Pigmentii mai scumpi sunt in general replicati de combinatii de pigmenti mai ieftini, care pot sa nu aiba aceleasi caracteristici de amestecare ca si culorile pure. Nu acopera la fel de bine vopselele de calitate pentru artist, dar de obicei sunt mai accesibile ca pret.