avtoportret

Alexei L. Antonov

In cautarile mele despre materiale si tehnici de pictura am gasit un articol interesant scris de un pictor rus pe nume Alexei L. Antonov. Acesta a studiat arta in Rusia, Azerbaijan si Italia si este stabilit in Statele Unite din 1990.  Pe pagina sa el ofera o scurta lectie despre pictura in ulei pe care m-am gandit sa o traduc si sa o impartasesc cu voi. As aprecia comentariile voastre.

Ce reprezinta pictura in culori ulei? Fara discutie niste culori de ulei pe o panza. Cred totusi ca pictura in ulei este mai mult de atat. Incepand cu secolul 16 pana la inceputul secolului 20 artistii foloseau tehnica de pictura in 7 straturi. Asa cum in muzica sunt 7 note muzicale si 7 chei si intre fiecare din ele alte 7, o saptamana are 7 zile, iar o un strat de culoare se usuca in 7 saptamani. Energia pe care noi o receptionam atunci cand privim picturile vechi din muzee, asemeni fantomelor din castelele vechi, este legata de aceasta cifra.

1. Inceteaza sa privesti arta moderna si inceteaza sa o mai iubesti. Culorile moderne stralucitoare si contrastele dintre acestea distrug viziunea subtila a pictorului.

2. Multi pictori primesc energie de la muzica. Inceteaza sa asculti muzica moderna si incepe sa asculti numai muzica clasica. incearca sa o intelegi si sa o iubesti.

3. Pensulele. Ar trebui sa ai multe pensule pentru a nu pierde timpul spaland-le in timpul lucrului. Foloseste o noua pensula pentru fiecare amestec. Foloseste pensule rotunde kolinsky #1 pana la #10. Pentru a acoperi suprafetele mari vei avea nevoie de cateva pensule de marimea 20 pana la 35. Pentru tusle finale vei avea nevoie de cateva pensule rotunde si late foarte fine de marime medie cu par de veverita. Pensulele trebuiesc tratate cu mare atentie. Dupa fiecare utilizare ele trebuiesc spalate in terebentina si dupa aceea in apa calduta cu sapun.

4. Paleta de pictura trebuie sa fie din lemn de par dur. Dupa lucru spala paleta cu terebentina si rascheteaz-o cu o lama. Inainte de a te apuca de lucru din nou, sterge paleta cu ulei de in.

5. Panza ar trebui grunduita suplimentar cu cateva straturi suplimentare si la final ar trebui slefuita cu un smirghel fin. Dup aaceea panza trebuie razuita cu o lama pentru a elimina textura panzei pana ce apare o suprafata fina, similara coajei de ou.

6. Este foarte important sa ai in studio obiecte pentru naturile moarte. Nu te zgarci sa le cumperi din targuri sau piete de antichitati. Vei regreta mai tarziu.

7. Desenul se realizeaza ipe hartie la dimensiunile reale, pana al cele mai fine detalii. Apoi acesta este transferat pe panza cu hartia de transfer. Dupa aceea este conturat cu tus marodeoarece primul strat de culoare de ulei - Imprimatura (strat transparent care este egal cu tonul mediu al celui mai mare si mai deschis obiect din pictura) - va sterge orice urma de creion, dar cerneala va ramane vizibila pana la ultimele straturi.

8. Inainte de aplicarea fiecarui nou strat panza (ideal uscata timp de 7 saptamani) este stearsa cu atentie cu o jumatate de cartof (pentru a pregati suprafata uscata sa absoarba mai bine) si apoi cu ulei de in. Dupa aceea panza este stearsa cu o crpa moale.

9. Vernisul pentru Imprimatura este realizat din 2% cristale de rasina damar si 98% terebentina. Vernisul pentru pictura este compus din 5-10% rasina uscata si 90-95% terebentina. Se adauga cativa stropi de ulei de levantica direct in recipientul cu culoare. Cercetatorii spun ca uleiul de levantica stimuleaza creierul. Eu cred totusi ca vechii maerstii il adaugau pentru a aatenua mirosul terebentinei. Vernisul pentru ultimul pas contine 30 % cristale de damar, 3% ulei de in si 67% terebentina.

10. Culorile de baza pe care trebuie sa le aveti sunt: alb, ocu galben deschis, ocru rosu, umbra arsa, umbra naturala, negru ivoriu si negru de fum, si alte 4 culori (atunci cand este necesar) pe care le folosesc pentru straturile finale: flake yellow (cre mai poate fi inlocuit si cu cadmium yellow deep), madder lake deep, vermilion, Prussian Blue. Atentie, foloseste aceste ultime culori cumpatat.

11. Imprimatura, sau primul strat. Panza este acoperita cu un amestec de ocru rosu, ocru galben deschis si negru ivoriu (amestecul trebuie sa aibe o nuanta de verde masliniu)

12. Umbra (procesul de realizare a straturilor intermediare) este realizata din umbra arsa in doua straturi (straturile 2 si 3). In cel de-al doilea strat toate detaliile sunt realizate excluzant textura.Cel de-al treilea strat se realizeaza cu o pensula mare.

13. Stratul mort - cel de-al patrulea strat se realizeaza cu alb de plumb, ocru deschis, ocru rosu si os ars. Tinta acestui strat este realizarea penumbrei. Pictura trebuie sa arate ca si cum primele obiecte ar fi luminate de lumina lunii - culoare gri masliniu. Culorile sunt aplicate grosier, cu o jumatate de ton mai sus, umbrele sunt foarte transparente, cu o jumatate de ton mai jos.

14. Primul si al doilea Tel'nii (tonurile de carnatie: in principal culori vii) Podmalyovok (stratul a5 si 6). Primul strat Tel'nii Podmalyovoc este realizat cu o jumatate de ton mai deschis si respectiv doua tonuri mai deschis la culori; si jumatate de ton mai inchis si doua tonuri mai deschis la umbre.

15. Cel de-al saptelea strat: detaliile si texturile, aplicarea masiva a luminilor, reflexiile puternice si semnatura. In acest strat poti folosi si alte culori: albastru prussia, rosu cinabru, galben de cadmiu deschis, madder lake deep.Observarea este un aspect foarte important in procesul de invatare al picturii in stilul clasic. Pentru a stapani tehnica este indicat sa urmaresti indelungat un maestru. In sistemul actual de invatare studentul sta jos cu o gramada de pensule si o paleta de pictura plina cu culori si incepe sa le aplice pe panza in timp ce instructorul il urmareste si face comenstarii sau sugestii din cand in cand. De aceea este foarte important pentru acei care isi doresc cu adevarat sa urmeze tehnicile clasice pur si simplu sa stea si sa observe o perioada.

Desenul pe hartie

Desenul pe hartie

Desenul transferat

Desenul transferat

Imprimitura - primul strat

Primul strat - Imprimitura

Stratul 2 - prima umbra

Stratul 2 - Prima umbra

shadow

Stratul 3 - A doua umbra

Stratul 4 - stratul mort

Stratul 4 - Stratul mort

Stratul 5 - primul volum

Stratul 5 - Primul volum

Stratul 6 - al doilea volum

Stratul 6 - Al doilea volum

Stratul 7 - Detaliile texturilor

Stratul 7 - Detaliile texturilor