Acrilicele – Teoria culorilor

Acrilicele - Teoria Culorilor -

Cum obtinem culoarea dorita pentru pictura cu acrilice?

 Magnolia_WebMulti din cei care pasesc pe drumul artelor plastice se sperie atunci cand aud de “teoria culorilor”. Cuvantul TEORIE este un cuvant greu, cu conotatii negative dobandite pe bancile scolii. Avem tendinta de a fugi de orice teorie, crezand ca este ceva greu. Adevarul este insa urmatorul: “teoria ca teoria, dar practica ne omoara.”
Poate ca multi dintre voi stiti ca verdele se obtine prin amestecarea galbenului cu albastrul, dar, sunt atatea nuante de verde, incat obtinerea uneia in mod specific devine dificila.
Poti sa stii foarte bine teoria, sa stii care sunt culorile complementare, analoage, primare, secundare si tertiare, dar… Daca nu stii ce culoare sa alegi la momentul si locul potrivit, aceste notiuni nu au nicio insemnatate.
Pentru a veni in ajutorul celor care isi doresc sa capete lejeritate in folosirea culorilor, am sa zdruncin putin clasica teorie a culorilor. In loc de roata a culorilor, vom construi un tabel al culorilor. O referinta mult mai buna pentru PRACTICA.
Pentru practica, ceea ce conteaza este sa experimentezi amestecuri de culori.
Am ales pentru picturile mele in acrilice, vopselele de la Raphael Campus – cele pe care le vei vedea folosile la realizarea tabelului, si a tabloului cu magnolii. Iata de ce:

  • un raport calitate-pret excelent
  • o gama foarte larga de nuante
  • le pot folosi atat pentru tablouri cat si la decorarea obiectelor din materiale diverse

Sa trecem acum la constructia tabelului de referinta la care te vei uita de fiecare data cand iti planifici o pictura. Poti face acest lucru pe o coala de hartie suficient de groasa pentru sustine acrilicele, si care sa reziste bine in timp.
Acrilicele - Teoria Culorilor -
Pasul 1: Deseneaza un tabel, sau altfel spus, o grila cu patratele pe care le vei umple apoi cu vopsea. Intre patratele poti lasa un mic spatiu liber, astfel incat culorile sa nu fie lipite intre ele. Imparte in doua pe orizontala. In principiul, vom avea in partea de sus culorile din tub, iar in partea de jos, amestecuri.
Pasul 2: Pune pe paleta cate putin din fiecare culoare pe care o ai. Umple cu vopsea  primele patratele, mergand de la stanga la dreapta, orizontal. Porneste de la cele mai deschise nuante calde (galben, portocaliu, rosu, maro), apoi cele reci (verde, turcoaz, albastru, violet). Daca nu incap toate pe un rand, poti continua pe cealalata jumatate a colii. Nu uita sa notezi denumirea nuantelor, altfel te vei rataci prin lumea culorilor.
Pasul 3: Pune pe paleta alb de titan. Ia cate putin alb, amesteca cu culoarea initiala, si umple patratelul de pe randul doi. Apoi, creste treptat proportia de alb, in asa fel incat sa simti o diferenta fata de tonalitatea anterioara, si continua pana la cinci intensitati diferite. In cazul culorilor inchise, poti merge si pana la sapte. Iar in cazul galbenului, aceasta fiind o culoare deschisa, iti va fi poate greu sa ajungi pana la cinci – te poti opri la 3-4.
Pasul 4: Urmeaza formarea griurilor cromatice. Pune pe paleta putin negru, si amesteca o cantitate foarte mica de negru cu alb si apoi cu fiecare culoare pe rand. Umpland patratelele tabelului cu nuantele astfel formate, vei obtine o linie de griuri foarte frumoase, iar pentru referinta, poti picta si un patratel liber cu negru.
Pasul 5: In partea de jos a tabelului vei face amestecuri de culori. Aici depinde foarte mult de ce nuante ai ca baza de inceput, si pe care crezi ca le vei folosi cel mai mult.
Nuante de verde
Eu am combinat albastru ultramarin si albastru cyan cu mai multe nuante de galben (lime, cadmiu si ocru), obtinand diverse nuante de verde: unele mai reci (cyan+lime), altele mai calde, chiar spre maro (ultramarin+ocru).
Fiecare dintre amestecuri poate sa fie apoi variat marind proportia de galben si/sau albastru. Eu am mers doar pe o variatie catre galben, si am incercat apoi si combinatii de verde crom si verde hooker cu toate nuantele de galben pentru a stabili o paleta de nuante ideal de folosit in peisaje.
Aditional se mai poate face urmatorul lucru: se adauga alb si respectiv negru in fiecare nuanta de verde pentru a o deschide/inchide.
Nuante de portocaliu
Dupa ce am finalizat cu verdele, trecem la amestecarea nuantelor de rosu si galben, in diverse combinatii – nu uita sa le notezi!
Nuante de violet
De asemenea, vei obtine o larga varietate de nuante de violet prin amestecuri de albastru ultramarin si cyan cu nuantele de rosu.
Nuante de maro
Daca vrei mai multe nuante de maro, inafara de siena, siena asra, umbra si umbra arsa, poti sa le amesteci cu rosu si respectiv verde. Vei obtine mici variatiuni. Iata un exemplu concret in practica: mi-a fost foarte util amestecul de umbra natur cu verde hooker pentru a picta trunchiurile unor copaci.
Nuante metalizate
La final, eu am adaugat intr-un spatiu liber si cateva culori auxiliare: cupru, auriu, argintiu si perlat.
Culorile acrilice de la Raphael Campus au in set inclusiv culori metalizate si fluorescente. Cele metalizate imi plac foarte mult, sunt usor transparente si se pot combina cu cele obisnuite pentru obtinerea unui efect usor metalizat si nuantat. Le folosesc des la decoratiuni (cum ar fi globurile de Craciun, dar nu numai).
Asa cum se vede si din tabelul de referinta, culorile acrilice Raphael Campus au nuante bogate si care se amesteca frumos, iar in ceea ce priveste calitatea, au o buna acoperire si aderenta.
————————–
Articol scris de Laura Mateescu – autoarea primelor cursuri si ebook-uri de pictura online din Romania. Daca ti-a placut acest articol, in mod cert vei dori sa aflii mai multe despre cursurile gratuite de pictura.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.