5 lucruri mai putin stiute despre brandul Posca

5 lucruri mai putin stiute despre brandul Posca -

Daca ai intrat intr-un magazin de papetarie si ti-a sarit in ochi un raft plin de culori vii, exista sanse mari sa fi fost vorba despre cariocile Posca. Desi necunoscatorii le considera simple markere colorate, Posca a devenit, cel putin in ultimele decenii, un simbol al exprimarii si creativitatii artistice. 

Ca esti artist, pasionat de DIY, elev care iubeste desenul sau abia descoperi bucuria culorii, Posca are o poveste care te face sa intelegi de ce brandul este apreciat in toata lumea.Oamenii nu mai creeaza doar pentru a fi ”artisti” in sens clasic, ci pentru a comunica, a elibera emotii, a decora obiecte, a-si personaliza viata. 

Povestea brandului Posca

Putini stiu ca Posca este un brand lansat de compania japoneza Uni Mitsubishi Pencil, o firma cu traditie de peste un secol in productia de instrumente de scris. In anii ’80, Uni a decis sa lanseze o gama de markere care sa fie precise, dar mai ales versatile, insa nimeni nu banuia ce avea sa se intample.

In anii ’70, in Japonia se desfasura ceea ce oamenii timpului au considerat ”explozie culturala”: arta urbana prindea contur, cultura pop castiga teren, iar tinerii cautau forme noi de exprimare. Dat fiind acest context efervescent, echipa de cercetare a Mitsubishi s-a gandit cum ar fi daca un marker ar putea combina precizia unui instrument de scris cu intensitatea si textura unei vopsele acrilice?

Iar in 1983 a aparut primul marker Posca, un produs care avea sa schimbe complet modul in care oamenii se raportau la desen, pictura si arta vizuala. Spre deosebire de markerele pe baza de alcool sau solvent, cele de la Posca erau pe baza de apa, complet non-toxice si prietenoase cu mediul. 

Dar succesul brandului nu s-a datorat strict compozitiei chimice, ci si versatilitatii uimitoare – puteau fi folosite pe aproape orice suprafata (hartie, lemn, metal, sticla, piatra, plastic, panza sau chiar tesaturi). Era ceva complet inedit pe piata!

La inceput, cariocile Posca si-au castigat popularitatea in Japonia, dar in anii ’90 au inceput sa fie folosite si in street art-ul din Europa si Statele Unite. In acea perioada, artistii stradali cautau instrumente care sa le ofere libertatea de a crea oriunde, oricand, fara sa fie nevoie de spray-uri sau pensule. Posca a fost solutia perfecta. 

Cariocile Posca nu impun un stil anume si nici nu-ti limiteaza imaginatia, ci prin ele ideile devin vizibile. Intr-un fel, Posca a reusit sa democratizeze arta – sa o aduca mai aproape de oameni, sa o scoata din atelierele elitiste si sa o plaseze direct in strada, in scoli, in casele oamenilor.

Pe masura ce brandul a crescut, Posca a inceput sa se asocieze cu artisti celebri, designeri si institutii culturale. In Franta, de exemplu, festivalul Urban Art Fair are o sectiune dedicata exclusiv lucrarilor realizate cu carioci Posca, iar in Japonia, Universitatea de Arte din Tokyo le foloseste ca parte din materialele didactice pentru studentii de design grafic. Aceasta recunoastere academica a transformat Posca dintr-un simplu produs comercial intr-un instrument legitim de creatie artistica.

Pe de alta parte, povestea brandului este strans legata si de filosofia sa: arta este pentru toti. De aceea, Posca a investit masiv in campanii educationale si sociale. Compania a organizat ateliere pentru copii, evenimente de arta stradala si chiar colaborari cu muzee pentru a incuraja tinerii sa-si descopere creativitatea. Intr-un comunicat oficial al Uni Mitsubishi, se mentioneaza ca ”misiunea Posca nu este doar de a oferi culoare, ci de a deschide porti spre exprimarea libera si autentica”.

Astazi, dupa mai bine de 40 de ani de la lansare, cariocile Posca sunt prezente in peste 100 de tari si sunt folosite de milioane de oameni. Brandul a reusit sa-si pastreze esenta: o combinatie intre inovatie, calitate si pasiune. 

Ce au unic cariocile Posca?

Vopseaua este pe baza de apa, complet non-toxica, fara alcool sau solventi agresivi, le face ideale pentru toate varstele. Dar adevarata magie sta in pigmentii ultra-opaci care ofera o acoperire intensa si o culoare uniforma, indiferent de suport.

Spre deosebire de markerele obisnuite, care se usuca rapid si lasa urme neuniforme, Posca are un sistem de vopsea controlata printr-un mecanism cu supapa. Tu poti decide cata vopsea iese, doar agitand markerul si apasand usor varful pe o suprafata. Astfel, ai control total asupra densitatii culorii si poti crea efecte de transparenta, umbre, degradeuri sau contururi perfecte.

Aceasta tehnologie simpla, dar revolutionara, a facut din cariocile Posca un aliat indispensabil pentru artisti. De exemplu, designerii de sneakers folosesc Posca pentru a personaliza adidasi, deoarece vopseaua nu se intinde, nu se topeste si rezista in timp. Artistii de street art, pe de alta parte, apreciaza faptul ca pot combina Posca cu alte medii — spray-uri, acrilice, markere de contur — fara ca culorile sa se amestece haotic.

Posca si comunitatea de artisti

Posca nu s-a multumit doar sa produca markere, ci a investit in colaborari cu artisti, evenimente de street art si workshopuri educationale. In Franta, Italia, Japonia sau Statele Unite, Posca este prezent la festivaluri de arta urbana, competitii de design si proiecte educationale pentru copii.

De exemplu, proiectul ”Posca Creators” reuneste sute de artisti din intreaga lume, fiecare cu stilul sau unic – de la ilustratie minimalista pana la graffiti spectaculos. Pe site-ul oficial, Posca publica interviuri si galerii de lucrari, inspirand o noua generatie de creatori.

Brandul este un fenomen si pe retelele sociale. Pe Instagram, hashtag-ul #posca aduna milioane de imagini cu creatii realizate pe cele mai neasteptate suprafete – frunze, pietre, instrumente muzicale, placi de surf, cani, haine sau chiar caroserii de masini.

Daca nu ai incercat inca cariocile Posca, poate ca e momentul sa o faci. Nu pentru ca sunt la moda, ci pentru ca iti ofera ocazia sa redescoperi bucuria de a crea cu mainile tale. Intr-o epoca digitala in care totul se intampla pe ecrane, Posca iti reaminteste ca arta autentica se simte – la propriu – in fiecare miscare, in fiecare linie si in fiecare culoare care prinde viata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.