Pictura in culori ulei, sfaturi…

Pictura In Culori Ulei, Sfaturi... -

Pictura In Culori Ulei, Sfaturi... -

In cautarile mele despre materiale si tehnici de pictura am gasit un articol interesant scris de un pictor rus pe nume Alexei L. Antonov. Acesta a studiat arta in Rusia, Azerbaijan si Italia si este stabilit in Statele Unite din 1990.  Pe pagina sa el ofera o scurta lectie despre pictura in ulei pe care m-am gandit sa o traduc si sa o impartasesc cu voi. As aprecia comentariile voastre.

Ce reprezinta pictura in culori ulei? Fara discutie niste culori de ulei pe o panza. Cred totusi ca pictura in ulei este mai mult de atat. Incepand cu secolul 16 pana la inceputul secolului 20 artistii foloseau tehnica de pictura in 7 straturi. Asa cum in muzica sunt 7 note muzicale si 7 chei si intre fiecare din ele alte 7, o saptamana are 7 zile, iar o un strat de culoare se usuca in 7 saptamani. Energia pe care noi o receptionam atunci cand privim picturile vechi din muzee, asemeni fantomelor din castelele vechi, este legata de aceasta cifra.

1. Inceteaza sa privesti arta moderna si inceteaza sa o mai iubesti. Culorile moderne stralucitoare si contrastele dintre acestea distrug viziunea subtila a pictorului.

2. Multi pictori primesc energie de la muzica. Inceteaza sa asculti muzica moderna si incepe sa asculti numai muzica clasica. incearca sa o intelegi si sa o iubesti.

3. Pensulele. Ar trebui sa ai multe pensule pentru a nu pierde timpul spaland-le in timpul lucrului. Foloseste o noua pensula pentru fiecare amestec. Foloseste pensule rotunde kolinsky #1 pana la #10. Pentru a acoperi suprafetele mari vei avea nevoie de cateva pensule de marimea 20 pana la 35. Pentru tusle finale vei avea nevoie de cateva pensule rotunde si late foarte fine de marime medie cu par de veverita. Pensulele trebuiesc tratate cu mare atentie. Dupa fiecare utilizare ele trebuiesc spalate in terebentina si dupa aceea in apa calduta cu sapun.

4. Paleta de pictura trebuie sa fie din lemn de par dur. Dupa lucru spala paleta cu terebentina si rascheteaz-o cu o lama. Inainte de a te apuca de lucru din nou, sterge paleta cu ulei de in.

5. Panza ar trebui grunduita suplimentar cu cateva straturi suplimentare si la final ar trebui slefuita cu un smirghel fin. Dup aaceea panza trebuie razuita cu o lama pentru a elimina textura panzei pana ce apare o suprafata fina, similara coajei de ou.

6. Este foarte important sa ai in studio obiecte pentru naturile moarte. Nu te zgarci sa le cumperi din targuri sau piete de antichitati. Vei regreta mai tarziu.

7. Desenul se realizeaza ipe hartie la dimensiunile reale, pana al cele mai fine detalii. Apoi acesta este transferat pe panza cu hartia de transfer. Dupa aceea este conturat cu tus marodeoarece primul strat de culoare de ulei – Imprimatura (strat transparent care este egal cu tonul mediu al celui mai mare si mai deschis obiect din pictura) – va sterge orice urma de creion, dar cerneala va ramane vizibila pana la ultimele straturi.

8. Inainte de aplicarea fiecarui nou strat panza (ideal uscata timp de 7 saptamani) este stearsa cu atentie cu o jumatate de cartof (pentru a pregati suprafata uscata sa absoarba mai bine) si apoi cu ulei de in. Dupa aceea panza este stearsa cu o crpa moale.

9. Vernisul pentru Imprimatura este realizat din 2% cristale de rasina damar si 98% terebentina. Vernisul pentru pictura este compus din 5-10% rasina uscata si 90-95% terebentina. Se adauga cativa stropi de ulei de levantica direct in recipientul cu culoare. Cercetatorii spun ca uleiul de levantica stimuleaza creierul. Eu cred totusi ca vechii maerstii il adaugau pentru a aatenua mirosul terebentinei. Vernisul pentru ultimul pas contine 30 % cristale de damar, 3% ulei de in si 67% terebentina.

10. Culorile de baza pe care trebuie sa le aveti sunt: alb, ocu galben deschis, ocru rosu, umbra arsa, umbra naturala, negru ivoriu si negru de fum, si alte 4 culori (atunci cand este necesar) pe care le folosesc pentru straturile finale: flake yellow (cre mai poate fi inlocuit si cu cadmium yellow deep), madder lake deep, vermilion, Prussian Blue. Atentie, foloseste aceste ultime culori cumpatat.

11. Imprimatura, sau primul strat. Panza este acoperita cu un amestec de ocru rosu, ocru galben deschis si negru ivoriu (amestecul trebuie sa aibe o nuanta de verde masliniu)

12. Umbra (procesul de realizare a straturilor intermediare) este realizata din umbra arsa in doua straturi (straturile 2 si 3). In cel de-al doilea strat toate detaliile sunt realizate excluzant textura.Cel de-al treilea strat se realizeaza cu o pensula mare.

13. Stratul mort – cel de-al patrulea strat se realizeaza cu alb de plumb, ocru deschis, ocru rosu si os ars. Tinta acestui strat este realizarea penumbrei. Pictura trebuie sa arate ca si cum primele obiecte ar fi luminate de lumina lunii – culoare gri masliniu. Culorile sunt aplicate grosier, cu o jumatate de ton mai sus, umbrele sunt foarte transparente, cu o jumatate de ton mai jos.

14. Primul si al doilea Tel’nii (tonurile de carnatie: in principal culori vii) Podmalyovok (stratul a5 si 6). Primul strat Tel’nii Podmalyovoc este realizat cu o jumatate de ton mai deschis si respectiv doua tonuri mai deschis la culori; si jumatate de ton mai inchis si doua tonuri mai deschis la umbre.

15. Cel de-al saptelea strat: detaliile si texturile, aplicarea masiva a luminilor, reflexiile puternice si semnatura. In acest strat poti folosi si alte culori: albastru prussia, rosu cinabru, galben de cadmiu deschis, madder lake deep.Observarea este un aspect foarte important in procesul de invatare al picturii in stilul clasic. Pentru a stapani tehnica este indicat sa urmaresti indelungat un maestru. In sistemul actual de invatare studentul sta jos cu o gramada de pensule si o paleta de pictura plina cu culori si incepe sa le aplice pe panza in timp ce instructorul il urmareste si face comenstarii sau sugestii din cand in cand. De aceea este foarte important pentru acei care isi doresc cu adevarat sa urmeze tehnicile clasice pur si simplu sa stea si sa observe o perioada.

18 thoughts on “Pictura in culori ulei, sfaturi…

  1. raluca barzu says:

    hihi…..hmmm….e interesant articolul daca vrei sa trezesti in cineva dragostea pentru pictura sau asa ceva 😀 dar in realitate nimeni(sau aproape nimeni) nu tine cont de toate lucrurile astea chiar asa in detaliu..plus ca fiecare pictor are tehnica lui proprie asa ca articolul asta poate e valabil doar pentru cel care l-a scris.eu una sunt foarte departe de tehnica asta minutioasa sa zic asa 😛 lucrez mai mult haotic direct pe panza fara nici o schita…si asa mai departe fiecare pictor are modul sau de lucru.plus de asta toata chestia asta academica o inveti cred la un moment dat dupa care trebuie sa te debarasezi de ea sa o arunci intr-un fel la cosul de gunoi dupa care trebuie sa reinventezi sau sa creezi tu ceva nou….parearea mea 😛
    sper ca am fost cu ceva de folos 😀

  2. Sorin says:

    Într-adevăr, fiecare are propriul stil de exprimare, lucru valabil atât în comunicarea verbală, gestuală etc. cât şi în cea artistico-plastică. În cele din urmă putem considera arta ca o formă de comunicare nereferindu-mă aici doar la cele cu mesaje politice, moralizatoare şi altele.Cu toate astea, un individ care are o formă explozivă de pictură, citind articolul de mai sus, adică luând contact cu un alt stil de lucru, i se poate părea interesant şi captivant rezultatul fiind combinarea stilului său vechi cu cel tocmai descoperit rezultând astfel un pas spre un stil al său propriu. Inventarea “noului” în artă nu cred că vine de la cei care ţin cu dinţii de dorinţa de a aduce ceva nou ci de la cei ce ştiu să priveasscă şi să înţeleagă faptele lumii din jur.

  3. admin says:

    Sunt cu totul de acord cu tine Sorin. Nu vad nimic rau in a imprumuta acele lucruri care ne plac din filosofia si metodele altei persoane si le adapta, astfel rezultand ceva nou.

  4. Daniel Chiriac says:

    “De aceea este foarte important pentru acei care isi doresc cu adevarat sa urmeze tehnicile clasice pur si simplu sa stea si sa observe o perioada.”

    Din fraza aceasta ultima, se deduce ca artistul da sfaturi celor care doresc sa picteze in stilul clasic.

    Tehnica descrisa mai sus, asigura durabilitatea in timp a tabloului. Este bine cunoscut faptul ca picturile impresionistilor s-au “pastrat” foarte prost in timp, un chin pentru restauratori, pentru ca nu au mai lucrat urmand tehnica clasica, in timp ce picturile marilor maestri clasici se pastreaza la fel de vii doar cu minore restaurari.

  5. Daniel Chiriac says:

    …dar, sa fim sinceri, chestia cu asteptatul 7 saptamani pt uscarea fiecarui strat, este o smecherie de marketing pt impresionat americani creduli.
    Rembrandt termina cate un tablou foarte repede. E o povestire despre nu stiu ce tablou care ar fi fost terminat in 24 de ore.
    Si asta datorita folosirii mediumurilor pt pictura (redescoperite prin anii 50) ce permit lucrul rapind cu uleiuri

  6. admin says:

    Pai l-o fi terminat el in 24 de ore…dar sincer… nu cred ca l-a si vernisat imediat… Chiar si atunci cand folosesti sicativi… nu se “usuca” complet o lucrare in culori ulei in 24 de ore… sau poate ca da… numai ca eu nu m-as aventura sa o vernisez imediat. As da un vernis de retus sa nu se puna praful… si peste cateva luni as da vernisul final.

  7. Daniel Chiriac says:

    Bineinteles ca nu era vorba si de vernisare.Abia in chestia asta a vernisarii se punea problema uscarii indelungate (dar fara a exagera) inainte de verniul final. Cum ziceai si tu, cateva luni
    Daca ar fi sa aplici reteta artistului din articolul de mai sus, ar trebui sa termini un tablou in 7 straturi x 7 saptamani pentru uscare/strat = 49 saptamani, deci un an si o saptamana !!! bașca lunile pt uscarea inaintea vernisarii…

  8. ducu says:

    Intre straturi nu este necesara o uscare de 7 saptamani(???), iar in ceea ce priveste vernisarea,primo:se aplica verniul dupa cel putin 1 AN de uscare, timp in care uleiul migreaza spre suprafata si oxideaza permanent “patinand”lucrarea.Secundo:se recomanda o dubla vernisare,prima fiind realizata cu un verni pe baza de apa (amintiti-va de albusul de ou de exemplu),si a doua cu unul pe baza de rasini. Sau invers.Foarte folositor atunci se curata lucrarea, fiindca putem indeparta cu totul un strat murdar de verni, celalalt ramanand intact si protejand lucrarea.
    Cat priveste transferul desenului de pe hartie pe suport, eu recomand celui ce practica asta,sa lase deoparte pensulele si sa faca bine sa se intoarca la blocul de desen o perioada mai lunga.
    Tehnica picturala de mai sus e, cu mici diferente de la om la om, corecta, dar se foloseste intens in pictura monumentala,in special in fresco sau in secco si e valabila doar la portretistica.Zau e absurd sa folosesc tehnica asta pentru a picta un cos cu fructe.Va rezulta ceva mort, fara profunzime, fara substanta.Pentru incepatori eu recomand studiul atent al vechilor ERMINII, si familiarizarea cu teoria culorilor. Plus cateva atuuri, trucuri,cum ar fi: efectele de velatura si cel de lanterna.

  9. alina says:

    ma intereseaza orice sfat al unui om cu oarecare scoala si experient am un dor nebun sa pictez si parca imi lipseste curajul ca nu va iesi ceea ce imi viseaza ochii mintii
    va rog daca aveti timp puteti sa-mi trimiteti un raspuns
    va MULTUMESC !

  10. alina arghirescu says:

    vad ca ati parasit campul ..
    imi place pictura de mica dar am facut amatorism din cand in cand
    ma bucur sa va spun ca undeva in iasi,o pictorita deosebita,ANCA BULGARU mi-a trezit dorul de culoare,de frumos !
    nu stiu de unde sa incep insa…
    am luat culori ,pensule panza preparata si inspiratie !
    dar tehnica nu am …am mai avea nevoie de multe ca sa nu pierd timpul pt experienta !
    va multumesc daca imi scrieti cate ceva !

  11. alina arghirescu says:

    multumesc,am sa caut cateva din seturile predesenate,sau….incerc,trebuie sa pun culoare si apoi prind curaj,dupa cateva desene revin cu siguranta….
    florile si muzica sufletului te fac sanatos si mai uiti de muklte !

  12. nicoleta says:

    Multumesc pentru articol, foarte interesant si util celor care pe langa pictura efectuata ca ” hobby” doresc sa cunoasca si amanunte privind tehnica de realizare a unei picturi “reusite”.
    Astept cu un real interes si alte articole.

  13. Culorile complementare - ce sunt, care sunt, cum le folosesti in pictura? ~ Colorit says:

    […] Fabriano Pittura este potrivita atat pentru pictura in tempera, cat si pentru vopsea acrilica sau pictura in ulei. Dimensiunea colii este de 50 x 70 cm si se vinde in pachet de 10 […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.